Украина
ПЦУ змінює правила відвідування храмів: без головних уборів, джинси і лавки для сидіння

У храм – в шортах і міні-спідниці. А якщо не пустять, можна поскаржитися єпископу, який керує настоятелями. Православна церква України оголосила гучні демократичні зміни.

Служити українською мовою будуть більше. Там, де можна, парафіяни будуть сидіти, а не стояти під час служби. Джерело

Молодий митрополит ПЦУ Єпіфаній більшість церковних заборон вважає старорежимними.

У Спасо-Преображенському соборі протоієрей Андрій Дудченко читає Херувимську пісню церковнослов’янською мовою. Втім, він служить цю літургію і на українському.

Віруючі повинні розуміти, що читає священик, вирішили в Православної церкви України. Це одне з перших демократичних перетворень, анонсованих керівництвом.

Ще дев’ять років тому отець Андрій правил на українському лише раз в тиждень. Тепер кожен день.

“Переучуватися – коли перший раз ми служили, це було щось на зразок того, коли ти взагалі перший раз служиш літургію. Тому що є хвилювання”, – ділиться Андрій Дудченко.

Українізації насильницької не буде, обіцяє представник церкви Іван Сидор. Є причини. Кожна громада вибирати мову сама.

“Є парафії, в яких немає богослужбової літератури українською мовою”, – пояснює він.

У храм Мала Софія в Києві з дитячою коляскою не пускають, зате є десятки сидячих місць. Василь Козуля шкодує, що порушив архаїчну традицію стояти.

Читайте також: Сьогодні починають святкувати Масляну: традиції і заборони дня

“Розумієте, мусульмани молитву здійснюють на колінах, католики сидячи. А ми православні. Я вважаю, традиції не варто ламати”,– ділиться він.

Філософ Костянтин Сігов філософствує: є зовсім маленькі храми, куди стільці та лавки не поміститься. Але в Біблії все ж не написано, що православні повинні стояти.

“Навіть в найсуворіших монастирях Афона, я там був, там є такі крісла для того, щоб люди могли здійснювати молитву довгий час”, – ділиться він.

Однак не всі ритуали змінилися в комфортну сторону. Так, наприклад, окремі приміщення для сповіді не плануються.

“Закрите приміщення, окрема кабінка – це католицька традиція. Покращувати умови ми не можемо. Якщо у тебе є внутрішнє бажання сповідатися, тобі байдуже, де ця сповідь пройде”, – говорить Іван Сидор.

Священик Георгій Коваленко завершує ранкову службу. І відразу переодягається в повсякденний одяг. Він перший пастор країни, який в побуті відмовився від ряси і скуфії. Може тому, що він ще й вчений, і журналіст.

“Коли я їду за дитиною до школи, я повинен виглядати як батько. Коли я йду в аудиторію, щоб викладати, тоді я повинен виглядати, як викладач. Чи не хрест на грудях тебе робить священиком”, – говорить він.

Православ’я – це культурна фішка України, говорить Костянтин Сігов. І ховати його не варто. У Римі ж не ховають.

“Коли ви йдете по вулиці в Італії і бачите різні одягу, різних монахинь, ченців, вони можуть бути дуже веселими, з дітьми.

Але вони не повинні бути в спортивному одязі. Навіть дітям цікавіше, якщо вони бачать, що тут є, вибачте, щось казкове, якусь пригоду в цьому є”, – говорить Костянтин Сігов.

Отець Георгій теж проти тотальної демократизації, але службової одягу. Каже: мирянам потрібне свято. Тому стихар, риза, епітрахиль і навіть пояс – це не багато. Тут скромність вже зайва.

“Богослужбова одяг також має на меті підкреслити урочистість. Я думаю, що їх багато. Ця риза у мене вже п’ятнадцять років. І нормально я в ній служу”, – говорить він.

Починати з себе священики не будуть. А ось громаді пощастило. Митрополит ПЦУ Єпіфаній дозволив чоловікам і жінкам заходити в храм у вільному одязі. Хоч в шортах. Представник Єпіфанія батько Іван підтверджує. Але просить занадто короткими спідницями служителів не спокушати.

“Якщо людина не планував йти в храм. Наприклад, це туристи. Йшов чоловік на роботу і побачив святиню. Чоловік в шортах або жінка без хустки. Священики не повинні виганяти таку людину з храму”, – говорить Іван Сидор.

Нещодавно на сторінці письменниці Оксани Забужко в Фейсбуці розгорілася дискусія, чи треба жінкам одягати в церкву хустки.

“Христос такого від жінок ніде і ніколи не вимагав”, – написала Забужко.

У реальному житті жінки до бунтарства не схильні. Ольга заходить з непокритою головою. Хоча і не знала, що так вже можна.

За неї пояснює наречений.

“Ми зі Львова самі. Ми греко-католики. У нас це сприймається абсолютно нормально”, – говорить він.

Наталя на стороні нової демократії. І вибрала компромісний варіант – беретик.

“У Греції, наприклад, коли Османська імперія захопила, мусульманки були теж в хустках. Як відрізнити мусульманок від християнок? І тоді жінки зняли хустки. Християнки”, – ділиться жінка.

Та й сам митрополит Єпіфаній модернізується. Днями завів сторінку в Instagram.

facebook